Obeikan-Kedai Buku/Bookstore kini sejarah

Obeikan-antara Kedai Buku ternama di Arab Saudi.Ntah kenapa-kedai2 Buku Obeikan semakin hari semakin berkurangan dan malah banyak dah tutup.

Bertemakan;

Enabling Knowledge for Life

وسع آفاقك بالمعرفة

Aku suka buku2 Atlas Cetakan Obeikan.dan susah jgak nk dpt.sampai kalau aku musafir.aku cuba cari Kedai Obeikan.

Di Madinah dulu ada 2 cawangan Obeikan,satu di Jalan Syuhada Uhud (Sebelah Kedai2 Sparepart/Area Bani Haritsah) & satu lagi di Rashid Mall/Carrefour.tp sayang2,kedua2 ni dh xde dan tinggal sejarah.dan dulu kalau pergi pun,kedai ni mmg xde org & berhabuk.

Skrg nak cerita ttg Permusafiran aku (pertengahan Januari 2019-boleh tgk post Rehlah ke Wilayah Najd),aku sempat singgah Bookstore-Obeikan Unayzah,Qassimm

Mmg sblm ni,ak tercari2 Atlas Firaq wal Mazahib Fi Tarikh al-Islami..susah nk dpt.dan alhamdulillah.di Obeikan Unazyah.banyak pulak stok.

Sayang sekali,mcm nk tutup.berhabuk.

Masa aku nk bayar,cashier kata dorg tgh clearkn stock.buku2 serendah SR 5 & SR 10..terus terang,buku2 obeikan ni mmg mahal.walaupun nipis.tp buku2 cetakan dorg diguna pakai dlm byk silibus di Universiti.nipis je dh SR 50.

Terus ak ajak family shopping sakan beli buku2 dlm tu.kalau harga SR 100 ke atas,dia akan jadi SR 10..kalau bawah SR 100,akan jd SR 5.masyallah.padahal masa tu dh brapa minit nk azan zohor,jadi mana yg sempat je la.

Dlm hati,secara jujur..berniaga buku2 ni bukan untung sangat.kadg2 aku bila pergi kedai buku,nk minta discount2 lebih pn xsampai hati.sbb kt faham perniagaan buku ni mcm mana.(kebetulan ak pun pernah berniaga jualan buku).

Atlas yg aku nak,tetap xde discount.

Yg lain sume ada discount.org rumah aku ambil buku masakan.hany husna ambil buku2 tulis.

  1. Atlas Firoq – SR 100
  2. Atlas A’lam Muhadisin- SR 131
  3. Buku Masakan Oriental
  4. Buku Masakan Tsaraya
  5. Assyir fil Fiqh al-Islami
  6. Al-fawaqih Adidah fi masail mufidah (2 jilid) karya Syaikh Al-Allamah Ahmad at-Tamimi an-Najdi
  7. Ilmu Usul Fiqh karya Dr.Abdul Aziz bin Abdul Rahman ar-rabi’ah
  8. Adilah Tashyrik karya Dr.Abdul Aziz bin Abdul Rahman ar-rabi’ah
  9. Fiqh Usrah inda Syaikhul Islam Ibn Taimiyah fi zawaj wa atsarihi (2 jilid) disusuh ole Prof.Dr.Muhamad as-Soleh
  10. Tarikh wa Imarah al-Haram as-Syarif karya Isa Mahmud Baidun
  11. Syarh Qasidah ad-Daliyyah karya Syaikh Abdurrahman bin Nasir al-barakk (cetakan dar Ibn Jauzi)
  12. Taysir Nahu al-audah masalik ila alfi ibnu malik (juz 1) karya Dr.Naji abdul A’lie (maktabah rusd)
  13. Ma’asir Nahu karya Khalid bin Samran ad-Damini (maktabah Dar zaman)
  14. Taqrib Syarh Ibn Aqi ala Alfiah Ibn Malik (juz 2) kary Dr.Tolabah Abdul Sattar (Dar Nashr ad-duali)
  15. Al-muaian fi sorf karya Hasan Ahmad (alam kutub)

Buku2 yg dibeli di Obeikan Unayzah

Mmg harga penghabisan (kecuali Atlas)

Beli dulu,baca kemudian😎

Tapi masa pergi tu,mmg sunyi sepi.kami je customer.kedai tu besar sangat dan dua tingkat.saya naik ke atas,nk tgk buku2 lain.punya la berhabuk.lampu & aircond pun xpasang.

Ksian dan sedih pun ada.mungkin tak dinafikan skrg ni,org bc pdf.atau di internet.

Smoga Allah merahmati mereka yang berjuang dlm dunia pendidikan,penulisan,penerbitan dan kedai2 buku.

Buka Buku,Buka Dunia

Alhamdulillah,dpt juga melengkapkan libray Atlas sy (walaupun xsmua)

  1. Adyan (Agama2)
  2. Firoq & Mazhab
  3. Haji & Umrah
  4. Tempat2 dlm Al-Quran
  5. Pembukaan wilayah zaman Khulafa Rashidah
  6. Sirah Nabi Muhamamd
  7. Tarikh Umawiyah
  8. Tarikh Abbassiyah
  9. Para Nabi & Rasul
  10. Ahli Hadis

Setakat ini,10 atlas (keluaran Obeikan)

Bukan apa,sbb dgn atlas-nampak gambaran apa yg kita belajar.baru tambah seronok dan faham apa yg kt belajar & kaji.

Alhamdulillah.

اللهم إني أسألك علما نافعا!

Advertisements