Ketuk Kereta

بسم الله
hari ni last paper faraidh.
dan esok atau lusa angkat bermusafir ke Qassim (dawrah jami’ syaikh utsaimin).

sebab kenapa kena buat ketuk kereta ni-lesen kereta dah mati (إستمارة),bukan lesen memandu (lesen memandu sy expired 2020-lama lg).
lesen kereta ni bergantung pd tahun renew dan tak mudah yg disangka.

1)kena buat puspakom (istilah kita),fahas (فحص).

2)dh selesai fahas baru pergi utk renew *pembaharuan) lesen kereta dan beli insurans (katanya 1,000 riyal skrg).

tapi sebelum nk ke puspakom tu..kena pastikan kereta okei,xde kemek etc.dan macam2 lagi.

lepas paper terus ke kedai ketuk.
bincang dgn kedai,harga ketuk sahaja 150 riyal (rasanya mmg standard price).
dan undang2 kat arab saudi kalau nak ketuk kereta kena ada surat polis.
ini yg leceh.itu yg dikatakan xmudah yg disangka!!
bincang elok-elok.kata kemek sikit je.lepas tu dia kata okei n last discount 10 riyal je.syukur.140 riyal semua.

sblm ni dh cuba ketuk sndri.zawjah pn ajar guna air panas.siap belajar n google serta youtube bagai.habis tangan kena air panas + cat tercabut.

tu yg snang hantar kedai je.
ingat mudah.rupanya banyak juga peralatan dia.dh kedai mesti keje kena profesional.
keja dlm 15 min je.

image

dia buka bumper yg kemek tu

image

kenangan penulis dgn kedai ketuk

image

mmg banyak bumper dan kereta yg tgh cat dan ketuk etc

image

antara peralatan yang digunakan,api tu kemudian utk betulkn yg bumper yg tenggelam tu.

image

before-ketuk

image

after-ketuk

alhamdulillah,dah selesai.
esok pagi boleh buat urusan puspakom etc.

Advertisements

One thought on “Ketuk Kereta

  1. Pingback: KSA-renew istimarah | hood shah

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s